Travelplanet.pl dla naiwnych? Ubezpieczenie od bankructwa biura podróży niewiele warte!

Wymarzone wakacje, udany urlop i Travelplanet.pl ? Nie! To zdecydowanie do siebie nie pasuje. Jak to zapytacie, przecież ten pośrednik oferuje wycieczki samych „renomowanych biur podróży” i ubezpieczenie „Wakacje 100%” za zero złotych? O tym jak to wygląda naprawdę przeczytacie poniżej… i lepiej zróbcie to zanim kupicie tam wycieczkę.

Bankrut Alfa Star w ofercie Travelplanet.pl

 Według osób z branży turystycznej, informacje o ciężkiej sytuacji Alfa Star były wiedzą powszechnie dostępną. Oficjalny rating wiarygodności biura w 2014 roku był określany jako CCC -co oznacza możliwość kontynuacji działalności tylko przy sprzyjających warunkach. Niższa jest już tylko ocena C/D (w ośmiostopniowej skali) - zagrożenie kontynuacji działalności, podmiot wysokiego ryzyka. Ostatnim dzwonkiem alarmowym były problemy tego biura w lipcu 2015, kiedy to turyści przebywający w Egipcie nie mogli opuścić hoteli, bo tour operator nie zapłacił hotelom za ich pobyt.

 Z  tego też powodu m.in. opolskie biura podróży zaprzestały sprzedaży wycieczek Alfa Star. Niestety nie wszyscy pośrednicy bardziej cenili interes swoich klientów ponad chęć dodatkowego zarobku. Travelplant.pl w sezonie letnim 2015 dość mocno zaangażował się w sprzedaż i promocję wycieczek bankruta. Pomimo sloganu " Tylko sprawdzone biura podróży” ten pośrednik w swojej ofercie bez skrępowania umieścił wycieczki biura podróży Alfa Star.

Czy wiedza o skrajnie trudnej sytuacji Alfa Star nie była dostępna dla menadżerów Travelplanet? A może powodem było to, że nawet w chwili bankructwa Alfa Star miało lepsze wskaźniki finansowe niż Travelplanet ( na dole analiza przygotowana przez Money.pl)

Jednocześnie rozpoczęto kampanię reklamową pod hasłem: „pośrednik dysponujący unikalną ofertą ubezpieczeniową Wakacje 100%” – bankructwo biura podróży nie zepsuje Tobie urlopu!

Według Travelplanet.pl 14-sto dniowa impreza turystyczna jest zrealizowana nawet, gdy trwa kilka godzin!

Travelplanet chwalił się ubezpieczeniem Wakacje 100% informując klientów, że jest to oferta przejrzysta, unikalna i nic klienta nie kosztuje bo jest wliczona w cenę wycieczki. Niestety nie od dziś wiadomo , że jak cos kosztuje 0 to jest najczęściej tyle samo warte. W tym przypadku jeszcze mniej bo daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa klientom, którzy chcą skorzystać z usług tego pośrednika.

Szczególne Warunki Ubezpieczenia „Wakacje 100%” z pięknym logiem AXA ASSiSTANCE mówią:

§2 pkt 14. „Zdarzenie ubezpieczeniowe” – Niewypłacalność Biura podróży, w następstwie której Ubezpieczony nie może skorzystać z Imprezy turystycznej objętej Umową o świadczenie usług turystycznych.”

§3pkt 2.

„Ubezpieczenie obejmuje:

  1. Wypłatę zaliczki w postaci Vouchera o równowartości kwoty wpłaconej przez Ubezpieczonego z tytułu ceny Imprezy Turystycznej wskazanej w Umowie o świadczenie usług turystycznych , oraz
  2. Pomoc prawną przy dochodzeniu roszczeń od Osoby zobowiązanej

W przypadku, gdy z powodu Niewypłacalności Biura podróży Impreza Turystyczna nie została zrealizowana”

Jednak jak pokazał przypadek bankructwa biura podróży Alfa Star, to ubezpieczenie było tylko tanim zagraniem marketingowym, nie dającym żadnej wartości klientom Travelplanet.

Travelplanet odmawia wypłaty środków z ubezpieczenia „Wakacje 100%”  klientom upadłego Alfa Star gdyż uważa, że impreza została zrealizowana! Dla pracowników Travelplanet sytuacja , gdy ich klient spędził choćby 1 dzień wycieczki z 14 opłaconych, ba nawet wsiadł tylko do samolotu to realizacja wycieczki! Chyba nie tak klienci umawiali się z Travelplanet?

..gdy z powodu Niewypłacalności Biura podróży Impreza Turystyczna nie została zrealizowana..

Po wielu emailach wymienianych z Biurem Obsługi Klienta i wymijających odpowiedziach, (najprawdopodobniej pracownicy mieli zakaz odpowiadania na niektóre pytania..!), kierowano do wyższego szczebla. Tu odpowiedzi  na jasno i bardzo konkretnie sformułowane pytania  były równie wymijające jak wcześniej. Ba, spośród kilkunastu lub może kilkudziesięciu emaili  jakie wymieniono z Travelplanet tylko poniższe dwa mają faktyczną wartość merytoryczną :

„Witam serdecznie,

tak jak pisałem zgodnie z zapisami Warunków Ubezpieczenia aby uruchomić roszczenia z tytułu polisy musi zaistnieć:  

14. "Zdarzenie ubezpieczeniowe" - Niewypłacalność Biura podróży, w następstwie której Ubezpieczony nie może skorzystać z Imprezy turystycznej objętej Umową o świadczenie usług turystycznych.  

Wszelkie pozostałe punkty Warunków Ubezpieczenia odnoszą się do w/w definicji "zdarzenia ubezpieczeniowego".

Państwa impreza rozpoczęła się zgodnie z umową.

Z uwagi na fakt iż Biuro Podróży Alfa Star ogłosiło upadłość klienci będący na miejscu są objęci automatycznie opieka odpowiedniej instytucji, w tym przypadku Marszałek Woj. Mazowieckiego i wszelkie roszczenia należy kierować bezpośrednio do w/w instytucji.

Pozdrawiam

Robert Topolski

Kierownik ds Jakości i Reklamacji”

 

Jak widać z powyższego Travelplanet nie poczuwa się do odpowiedzialności (pomimo istnienia ubezpieczenia Wakacje100%) za niezrealizowaną wycieczkę. Zrzucając problem na instytucje państwowe.

Tu należy przypomnieć  §3pkt 2. „Ubezpieczenie obejmuje:  a) Wypłatę zaliczki w postaci Vouchera o równowartości kwoty wpłaconej przez Ubezpieczonego z tytułu ceny Imprezy Turystycznej wskazanej w Umowie o świadczenie usług turystycznych , oraz b) Pomoc prawną przy dochodzeniu roszczeń od Osoby zobowiązanej w przypadku, gdy z powodu Niewypłacalności Biura podróży Impreza Turystyczna nie została zrealizowana

 Tu należałoby zadać pytanie kierownictwu Travelplanet:  

  1. Czy impreza turystyczna która trwała 1 (lub X dni) spośród opłaconych w Travelplanet np. 14 dni jest dla Travelplanet imprezą zrealizowaną? Co z pozostałymi dniami, które zostały opłacone w ramach umowy?

Jako, że trudno zadać powyższe pytanie bezpośrednio kierownictwu, odpowiedział na nie pośrednio niezastąpiony pan Robert:

„Witam serdecznie,

informuję że zgodnie z zapisami Warunków Ubezpieczenia Wakacje 100% obejmuje ono klientów którzy nie rozpoczęli imprezy turystycznej.

Pozdrawiam

Robert Topolski

Kierownik ds Jakości i Reklamacji”

 

Przy takim rozumieniu zapisów ubezpieczenia  okazuje się, że wykupujemy w Travelplanet najdroższy bilet lotniczy w jedną stroną na świecie i to w klasie czarter ;)

Największym kapitałem biur podróży jest zaufanie

Być może intencje, aby proponować takie ubezpieczenie były dobre – zabezpiecza to wszak klientów oczekujących na wylot na wakacje w większym stopniu niż brak takiego ubezpieczenia. Nie da się jednakże wykluczyć , że celem mogło być głównie zabezpieczenie firmy do tego etapu organizowania klientom wypoczynku, gdy problemu nie da się zwalić na administrację państwową czy samorządową. Klienci którzy nie wylecieli w przypadku bankructwa, mogliby się domagać przecież zwrotu pieniędzy pod siedzibą Travlplanet. To zawsze robi niepotrzebny swąd w mediach.

Z klientami, którzy już wsiedli do samolotu sprawa jest prostsza, ich gniew który się ujawni dopiero po opuszczeniu samolotu w Egipcie, Turcji czy Bułgarii, zostanie skanalizowany w kierunku Alfa Star i ewentualnie później urzędu marszałkowskiego, który ma za zadanie wyegzekwować z gwarancji biura podróży należne turystom pieniądze. Oczywiście głowie marszałka jest też ewakuacja turystów do kraju.. Jak to zrobić? Wystarczy przecież błyskawicznie poinformować emailem klientów, gdzie mają się zgłaszać z roszczeniami.. to już jest przecież prawie pomoc prawna!!

Co prawda Travelplanet odmawia wypłaty środków z ubezpieczenia „Wakacje 100%”  klientom upadłego Alfa Star gdyż uważa, że impreza została zrealizowana! Ale drogi kliencie, jeśli masz wątpliwości to pisz do urzędu marszałkowskiego, podamy ci adres! Tyle możemy dla ciebie zrobić!

Nie da się teraz jednoznacznie przesadzić czy osoby odpowiedzialne za dobór ofert turystycznych w Travelplanet wiedziały o skrajnie trudnej sytuacji bankruta Alfa Star, gdy zdecydowano się tak mocno wyeksponować na sezon wakacyjny 2015 jego wycieczki.

Jak mówią osoby z branży była to wiedza dość powszechna. Jeśli  nie była ona dostępna dla kierownictwa Travelplanet.pl świadczy to jak najgorzej o kompetencji tych osób i źle rokuje dla przyszłych klientów tego pośrednika.

 

Money.pl przeanalizował kondycje biur podróży – statystyki Traveplanet.pl  są zatrważające

Tekst Money.pl :

"Nie tylko Alfa Star poniosło w tym półroczu wysokie straty. Wśród giełdowych spółek z branży turystycznej, które upubliczniają szczegółowe dane finansowe, nierentowny biznes prowadzą też notowana na NewConnect spółka Fly.pl, która jest ponad 800 tys. zł pod kreską oraz Travelplanet.pl z prawie 3 mln zł na minusie. Obie są też znacznie bardziej zadłużone od Alfa Star.

Największym kapitałem biur podróży jest zaufanie. Inwestorzy zdają się być spokojni. Po braku reakcji na ostatnie upadki konkurentów widać, że nie ma obaw o to, że spółka mogłaby podzielić los Alfa Star. Co z klientami? Travelplanet.pl zabiega o ich zaufanie wprowadzając we współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym AXA bezpłatną ochronę przed bankructwem biura podróży. Jest ona dodawana za darmo do każdej rezerwacji." cały tekst

 

Back to Top